Główny księgowy: Anna Mach, zastępca: Anna Szkulik
☎ +48 326722134 wew. 48 📧 ksiegowosc@mopszawiercie.pl
Miejsce pracy: Zawiercie, ul. Piłsudskiego 47, pokój nr 304a
-
Działem kieruje Główny Księgowy, który prowadzi nadzór nad całością spraw związanych z planowaniem i realizacją planu finansowego Ośrodka oraz gospodarką finansową.
-
Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
-
planowanie potrzeb finansowych Ośrodka;
-
opracowywanie projektów budżetu Ośrodka;
-
kontrasygnowanie oświadczeń woli mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych;
-
nadzór nad gospodarką finansową i wykonaniem budżetu Ośrodka;
-
współpraca z organami podatkowymi, bankami i organami nadzoru finansowego oraz Skarbnikiem Miasta i właściwym wydziałem w zakresie realizacji budżetu;
-
sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego, planu inwestycyjnego, preliminarzu wydatków na kolejny rok obrotowy;
-
wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora.
-
Głównemu Księgowemu powierza się: prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi; dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym; dokonywanie wstępnej kontroli i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
-
Główny Księgowy odpowiada za prowadzenie obsługi kasowej i bankowej w zakresie realizacji gotówkowych i bezgotówkowych operacji finansowych, w tym także skutecznej windykacji wszystkich należności Ośrodka.
-
Szczegółowy zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień Głównego Księgowego regulują odrębne przepisy.
-
Główny Księgowy sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą Działu Księgowości oraz dostosowaniem obowiązujących w Ośrodku zasad (polityki) rachunkowości i funkcjonujących na jej podstawie instrukcji i procedur wewnętrznych do aktualnego stanu prawnego w tym zakresie.
-
W celu realizacji swych zadań główny księgowy ma prawo:
-
żądać od innych komórek organizacyjnych Ośrodka udzielenia w formie ustnej i pisemnej niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak również udostępniania do wglądu dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień,
-
żądać od innych komórek organizacyjnych usunięcia w wyznaczonym terminie stwierdzonych nieprawidłowości,
-
wnioskowanie do Dyrektora Ośrodka o określenie trybu wykonywania przez inne komórki organizacyjne Ośrodka prac niezbędnych do zapewnienia prawidłowej gospodarki finansowej oraz ewidencji i sprawozdawczości finansowej.
Dział Księgowości odpowiada za:
-
prawidłowe wykonywanie budżetu Ośrodka,
-
przygotowywanie planów i sprawozdań finansowych,
-
prowadzenie rachunkowości oraz obsługi finansowej Ośrodka,
-
prowadzenie obsługi kasowej Ośrodka;
-
współpracę z bankami, w szczególności dot. obsługi rachunków bankowych i kart socjalnych;
-
nadzorowanie prawidłowego przebiegu inwentaryzacji składników majątkowych i rozliczanie wyników inwentaryzacji;
-
prowadzenie i koordynację spraw w zakresie ewidencji środków trwałych MOPS;
-
naliczanie oraz sporządzanie list wypłat wynagrodzeń oraz wynagrodzeń za czas nieobecności w pracy i świadczeń z ubezpieczenia społecznego dla pracowników i zleceniobiorców, wraz z ewidencją finansową wynagrodzeń;
-
obsługę PPK w tym naliczanie i przekazywanie składek do instytucji finansowych;
-
sporządzanie rozliczeń z ZUS oraz naliczanie i odprowadzanie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz przygotowanie dokumentów dla pracowników i urzędów skarbowych;
-
obsługę wynagrodzeń członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i osób, którym Komisja zleca wykonanie określonych zadań;
-
prowadzenie księgowości Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz kasy pracowniczej.
Pracownicy działu ponoszą również odpowiedzialność za:
-
prowadzenie archiwum dokumentacji Ośrodka a w szczególności: przyjmowanie i przechowywanie akt z poszczególnych komórek organizacyjnych, zakładanie i prowadzenie na bieżąco ewidencji archiwalnej, klasyfikowanie i przygotowywanie akt do brakowania, udostępnianie akt archiwalnych pracownikom MOPS;
-
rozliczanie umów cywilnych pracowników MOPS;
-
sporządzanie sprawozdań dotyczących wynagrodzeń;
-
sprawowanie nadzoru w obszarze związanym z zamówieniami publicznymi, w zakresie zgodności z planem finansowym oraz realizacją umów,
-
monitorowanie spraw dotyczących ubezpieczeń majątkowych MOPS.
Do zadań działu należy również opracowywanie i aktualizowanie wewnętrznych projektów zarządzeń, instrukcji i regulaminów dotyczących prowadzenia rachunkowości, w tym miedzy innymi: zasad Polityki rachunkowości wraz z załącznikami, Zakładowego Planu Kont, Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych, Instrukcji dot. zasad gospodarki kasowej, Instrukcji inwentaryzacyjnej, pozostałych procedur kontroli zarządczej dotyczącej wykonywanych operacji finansowych i gospodarczych, zgodnie z obowiązującymi przepisami a w szczególności w zakresie realizacji programów i projektów będących przedmiotem merytorycznego wykonywania zadań Ośrodka.
Sporządziła: Magdalena Hadrych
Informacje
-
Źródło informacji: MOPS Zawiercie.
-
Data utworzenia: 2022-02-18.
-
Wprowadził do systemu: Adrian Filipek. Data wprowadzenia: 2022-02-18 10:34:02.
-
Zatwierdził do publikacji: Adrian Filipek. Data publikacji: 2022-02-18 10:34:02.
Rejestr zmian
- 2023-06-13 14:38:03
Edycja artykułu - Anita Markiewicz-Syga
- 2022-02-18 10:36:45
Edycja artykułu - Adrian Filipek
- 2022-02-18 10:34:02
Publikacja artykułu - Adrian Filipek
- 2022-02-18 10:30:46
Dodanie artykułu - Adrian Filipek